Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej to forma wsparcia skierowana do osób pozostających bez zatrudnienia, które są zainteresowane rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej. Osoby ubiegające się o dotację powinny posiadać odpowiednie predyspozycje, tj. wykazywać się takimi cechami jak: samodzielność, przedsiębiorczość, odpowiedzialność, umiejętność planowania i myślenia analitycznego, sumienność.

POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE WSPARCIA FINANSOWEGO NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

  1. Wsparcie finansowe w postaci jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej jest przyznawane Uczestnikowi projektu (Beneficjentowi Pomocy) jednorazowo w kwocie do 25 310,00 zł.
  2. Wsparcie finansowe w postaci jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej jest przyznawane Beneficjentowi Pomocy projektu po ukończeniu wsparcia przed założeniem działalności gospodarczej (IPD, pośrednictwo pracy, szkolenia i doradztwo) w wyznaczonym zakresie oraz po pozytywnym rozpatrzeniu Wniosku o udzielenie wsparcia finansowego składanym przez Uczestników projektu wraz
    z opracowanym Biznes planem, Harmonogramem rzeczowo-finansowym i Wnioskiem o udzielenie wsparcia pomostowego o ile Uczestnik projektu jest zainteresowany uzyskaniem wsparcia pomostowego.
  3. Osoby które w ramach projektu otrzymają wsparcie finansowe są zobowiązane aby miejscem prowadzenia działalności gospodarczej był teren Województwa Małopolskiego.

WYŁĄCZENIA Z UDZIAŁU W ŚCIEŻCE DOTACYJNEJ

O wsparcie w postaci jednorazowych środków na podjęcie DG nie może ubiegać się osoba, która:

  1. w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia dokumentów rekrutacyjnych oraz przystąpienia do projektu „Aktywizacja zawodowa młodych subregionu tarnowskiego” posiadała wpis do Rejestru Ewidencji Działalności Gospodarczej / Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
    była zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) lub prowadziła działalność na podstawie odrębnych przepisów (np. działalność adwokacką, komorniczą lub oświatową), w tym również będąca wspólnikiem lub komplementariuszem w spółkach osobowych lub członkiem spółdzielni, utworzonych na postawie prawa spółdzielczego (nie dotyczy członów spółdzielni oszczędnościowo – pożyczkowych oraz spółdzielni budownictwa mieszkaniowego, które nie osiągają przychodu z tytułu członkostwa
    w spółdzielni;
  2. w okresie 12 kolejnych miesięcy przed rozpoczęciem udziału w projekcie była wspólnikiem spółek osobowych prawa handlowego ( spółki jawnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo – akcyjnej), spółek cywilnych;
  3. skorzystała/skorzysta równolegle z innych środków publicznych, w tym zwłaszcza ze środków PFRON, Funduszu Pracy oraz środków oferowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, na pokrycie tych samych wydatków związanych z podjęciem oraz prowadzeniem działalności gospodarczej;
  4. nie spełnia wymagań dotyczących uczestnictwa, o których mowa w Rozdziale III 1 Regulaminu rekrutacji i udzielania wsparcia w projekcie „Aktywizacja zawodowa młodych subregionu tarnowskiego”;
  5. zamierza rozpocząć działalność gospodarczą prowadzoną wcześniej przez członka rodziny,
    z wykorzystaniem zasobów materialnych (pomieszczenia, sprzęt itp.)stanowiących zaplecze dla tej działalności, w przypadku gdy członek rodziny zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej
    nie później niż miesiąc przed dniem złożenia przez Kandydata formularza rekrutacyjnego;
  6. zamierza prowadzić działalność gospodarczą jednocześnie o tym samym profilu co przedsiębiorstwo prowadzone przez członka rodziny i pod tym samym adresem, z wykorzystaniem pomieszczeń, w których jest prowadzona działalność;
  7. zamierza prowadzić działalność gospodarczą niezgodnie z definicją określoną w art. 2 Ustawy
    z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2168 z późn. zm.);
  8. karana zakazem dostępu do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017, r.,poz. 2077 z późn. zm.);
  9. była karana za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w rozumieniu ustawy z dnia
    6 czerwca 1997r. – Kodeks Karny ( Dz. U. nr 88 poz. 553 z późn. zm.);
  10. której udzielona w bieżącym roku podatkowym oraz w dwóch poprzedzających go latach podatkowych pomoc de minimis przekroczyła kwotę 200 000 euro lub 100 000 euro w przypadku podmiotu zamierzającego rozpocząć działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego;
  11. posiada zobowiązania z tytułu zajęć sądowych i administracyjnych i toczy się przeciwko niej postępowanie sądowe, egzekucyjne lub windykacyjne dotyczące niespłaconych zobowiązań;
  12. byłaby w stanie założyć działalność gospodarczą nawet w sytuacji nie otrzymania dotacji inwestycyjnej (creaming). Minimalizowania zjawiska creamingu oznacza, że pomoc finansowa powinna być kierowana wyłącznie do osób, które nie rozpoczęłyby działalności gospodarczej bez wsparcia ze środków EFS. Celem wsparcia dotacyjnego przewidzianego w ramach Działania 1.2 POWER jest pomoc osobom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy w podjęciu zatrudnienia w sektorze przedsiębiorczości,
    tak więc nie jest możliwe przyznanie pomocy finansowej uczestnikom projektu (Beneficjentom pomocy), którzy byliby w stanie założyć działalność gospodarczą nawet w sytuacji nie otrzymania dotacji inwestycyjnej. Ogranicza to sytuacje, w których wsparcie skierowane zostanie do osób, które posiadają
    nie tylko pomysł na biznes, ale i dysponują środkami na jego realizację. Celem weryfikacji powyższego wymogu Beneficjenci pomocy (Uczestnicy projektu) zobowiązani są do złożenia oświadczenia, czy założą działalność gospodarczą w sytuacji nie otrzymania środków w ramach Działania 1.2 POWER;
  13. pozostaje w związku małżeńskim lub w faktycznym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa
    i powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa i powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia
    z Projektodawcą, i/lub pracownikiem Projektodawcy, Partnerem Projektodawcy lub wykonawcy uczestniczącym w procesie rekrutacji i oceny biznes planów;
  14. którą łączy lub łączył z Projektodawcą, i/lub pracownikiem Projektodawcy, Partnera lub wykonawcy związek z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, lub inny związek faktyczny, który może budzić uzasadnione wątpliwości, co do zachowania zasady bezstronności w procesie rekrutacji uczestników
    i oceny biznes planów;
  15. w ciągu ostatnich dwóch lat łączył stosunek pracy lub inny (umowa zlecenie, umowa o dzieło lub inne)
    z Projektodawcą, Partnerem Projektodawcy, lub wykonawcą uczestniczącym w procesie rekrutacji i oceny biznes planów;
  16. zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w sektorach wyłączonych w ramach pomocy de minimis.

WSPARCIE DLA UCZESTNIKÓW PROJEKTU PRZED ZAŁOŻENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Uczestnikom projektu realizującym ścieżkę dotacyjną (na podstawie IPD) w Projekcie przysługuje wsparcie w postaci:

  1. szkolenia grupowego dla wszystkich Uczestników projektu;
  2. indywidualne doradztwo przed założeniem DG dla wszystkich Uczestników projektu.

WYDATKI KWALIFIKOWANE

W katalogu wydatków kwalifikowanych w ramach jednorazowej dotacji mieszczą się w szczególności:

  1. zakup nowych środków trwałych;
  2. zakup nowego pozostałego sprzętu i wyposażenia (np. meble), dla których prowadzona będzie ewidencja ilościowa lub ilościowo – wartościowa;
  3. zakup używanych środków trwałych oraz pozostałego sprzętu i wyposażenia, pod warunkiem, że cena środka trwałego nie przekracza wartości rynkowej, określonej na dzień zakupu i jest niższa
    od ceny nowego środka trwałego oraz środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełnia obowiązujące normy i standardy;
  4. zakup wartości niematerialnych i prawnych – zgodnie z ustawą o rachunkowości, w tym głównie licencje i oprogramowania;
  5. zakup strony www,
  6. wydatki na pokrycie innych niezbędnych kosztów związanych z rozpoczynana działalnością gospodarczą z wyłączeniem wypłat wynagrodzeń, np. koszty promocji.

Środki finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie mogę być przeznaczone na:

  1. wydatki inwestycyjne związane z kosztami budowy, remontów i adaptacji pomieszczeń oraz remontów maszyn i urządzeń,
  2. zakup akcji, obligacji, udziałów w spółkach, kaucje;
  3. nabywanie nieruchomości, nabywanie zwierząt;
  4. zakup urządzeń, materiałów, towarów handlowych od współmałżonka, osób krewnych w linii prostej, prowadzących działalność gospodarczą;
  5. przejęcie już istniejącej i funkcjonującej na rynku działalności.

FORMA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Beneficjent pomocy zobowiązuje się do niepodejmowania zatrudnienia lub zawieszenia działalności gospodarczej w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Wsparcie nie jest udzielane osobom, które posiadały wpis do CEIDG, były zarejestrowane jako przedsiębiorcy w KRS lub prowadziły działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu.

 ZABEZPIECZENIE PRAWIDŁOWEJ REALIZACJI UMOWY

Każda osoba do rekomendowania dofinansowania po ocenie biznes planu w dniu podpisania Umowy o udzielenie wsparcia finansowego wnosi zabezpieczenie w postaci: weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową oraz poręczenia jednej osoby fizycznej legitymującej się dochodem miesięcznym brutto w wysokości minimum 2500,00 zł lub dwóch osób fizycznych legitymujących się łącznie dochodem miesięcznym brutto w wysokości minimum 2500,00zł.

Więcej informacji i szczegółów znajdują się w regulaminie przyznawania wsparcia w postaci jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej:

wersja edytowalna

AST_Regulamin przyznawania wsparcia DG_aktualizacja.17.05.2019

wersja PDF

AST_Regulamin przyznawania wsparcia DG_aktualizacja.17.05.2019